10 مه 2023- طبق یافته‌های کارآزمایی‌های EMPEROR که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است، امپاگلیفلوزین (Jardiance) به طور مداوم وقایع نارسایی قلبی (HF) را در همه ی طیف های بیماری مزمن کلیوی (CKD) کاهش می‌دهد.

نارسایی قلبی و بیماری مزمن کلیه، شرایط مزمن همزمانی هستند که در آن یکی از سندرم ها، خطر ایجاد و پیشرفت دیگری را افزایش می دهد. بیماران مبتلا به CKD وHF ، نسبت به بیمارانی که تنها یکی از این دو اختلال را دارند در معرض خطر بیشتری برای عوارض و مرگ و میر هستند.

اثر نارسایی قلبی در افزایش احتقان کلیه و کاهش پرفیوژن کلیه می تواند پیشرفت CKD را تسریع کند. برعکس، CKD می تواند اثربخشی دیورتیک ها و درمان دارویی پایه را محدود کند. هیچ وضوحی در مورد اینکه آیا CKD بر اثربخشی مهارکننده‌های SGLT2 در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته یا حفظ شده تأثیر می‌گذارد، وجود ندارد. امپاگلیفلوزین، یک مهارکننده ی SGLT2 است که خطر پیامدهای مهم نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده یا کاهش یافته را کاهش می ‌دهد.

دکتر جاوید باتلر از موسسه تحقیقاتی بیلور اسکات و وایت در دالاس، تگزاس، ایالات متحده و همکارانش با هدف ارزیابی اثر امپاگلیفلوزین در همه ی طیف های CKD یک تجزیه و تحلیل تلفیقی از کارآزمایی‌هایEMPEROR-Reduced  وEMPEROR-Preserved ، انجام داد.

برای این مطالعه، در مجموع 9718 بیمار در دسته بندی KDIGO[1]، بر اساسeGFR (نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی) و نسبت آلبومین به کراتینین ادرار قرار گرفتند- گروه های بسیار پر خطر، با خطر بالا، خطر متوسط و خطر کم- که به ترتیب شامل 17.0٪، 21.9، 29.1٪ و 32.0 درصد از شرکت کنندگان بودند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در گروه دارونما، در مقایسه با گروه‌های در معرض خطر کمتر، بیمارانی که در معرض خطر بالاتری بودند، نرخ کاهش کمتری درeGFR را تجربه کردند، اما خطر بالاتری برای رویداد کلیوی مرکب را تجربه کردند.

· امپاگلیفلوزین، خطر مرگ قلبی عروقی یا بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی را به طور مشابه در تمام دسته‌هایKDIGO کاهش داد(HRبرای گروه‌ کم خطر:0.81، HRبرای گروه متوسط 0.63، HRبرای گروه‌ پرخطر 0.82، و  HRبرای گروه‌ بسیار پرخطر 0.84).

· امپاگلیفلوزین نرخ افتeGFR را خواه با شیب مزمن، شیب کل، یا شیبunconfounded  تخمین زده شود، کاهش داد.

· در مقایسه با شیبunconfounded ، بزرگی اثر بر روی شیب مزمن بزرگتر و تاثیر روی شیب کل، کمتر بود.

· در  EMPEROR-Reduced، بیمارانی که کمترین خطر را داشتند، مهم ترین اثر امپاگلیفلوزین را بر روی شیب eGFR تجربه کردند. این الگو در EMPEROR-Preserved مشاهده نشد.

محققان نوشتند: امپاگلیفلوزین خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبییا مرگ قلبی عروقی را در تمام گروه‌های خطر KDIGO کاهش می‌دهد، چه داده‌های هر دو کارآزمایی در مجموع یا جداگانه تجزیه و تحلیل شوند.

امپاگلیفلوزین کاهش eGFR را در همه گروه‌های KDIGO کاهش داد، اما میزان این اثرات با توجه به مدل مورد استفاده برای محاسبه شیب‌هایeGFR ، متفاوت بود.

محققان هشدار دادند که در مورد شیب های کلی و مزمن، تغییرات مربوط به درمان در شیب های eGFR در بیماران مبتلا به HF باید با احتیاط تفسیر شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/empagliflozin-reduces-heart-failure-events-across-spectrum-of-ckd-analysis-of-emperor-trials-111253

 



[1]Kidney Disease Improving Global Outcomes